השמנת יתר אצל ילדים והקשר שלה לבעיית שיווי המשקל

השמנת יתר אצל ילדים והקשר לבעיית שיווי משקל

???????????????????????????????

מהי השמנת-יתר?

השמנת- יתר התוצאה של מצב אובייקטיבי בו הנראות היא של עודף שומן בגוף.

השומן מצטבר כמחסן לאנרגיה עודפת. תהליך זה קורה, כאשר אנו מכניסים לגופנו יותר מזון ממה שנדרש לפעילותנו היומיומית.

במקרים אלו, הגוף אוגר את האנרגיה העודפת הזו, למקרה שבעתיד לא יוכל לקבל מזון – ואז ישתמש במאגר החיסכון הזה. למזלנו, איננו חווים תקופות רעב ממושכות בעולם המערבי, ולכן בפועל, מחסן האנרגיה הזה אינו בא לידי שימוש, ורקמת השומן נותרת אגורה.

חשוב לדעת, כי ההשמנה אינה פוגעת רק במראה החיצוני, אלא בעלת השלכות בריאותיות משמעותיות, בהווה ובעתיד.

הורה צריך לשאול את עצמו איך המבנה הגופני שלי? אם ההורה גדול ורחב סביר שגם הילד יהיה כמוהו.

הסיבות להשמנת-יתר אצל ילדים ומבוגרים:

ההשמנה עצמה נובעת מכמה בעיות ביולוגיות בסיסיות:

קושי בשיווי משקל שנובע מהמאפיינים הבאים שיכולים להיות בשילוב או רק אחד מהם:      

  • פלטפוס- חוסר יציבות.
  • בעיות בכפות הרגלים כגון: הפנית יתר פנימה, הפנית יתר החוצה, קיצור גידים.
  • גמישות יתר של שרירי השלד.
  • מסורבלות.
  • נוקשות יתר של שרירי השלד.
  • קושי בתאום תנועות ואירגון הגוף (הקורדינציה).
  • מבנה גוף (רחב וגדול).
  • פחדים.
  • לקות ראיה.
  • לקות שמיעה.
  • מערכת עיכול יעילה.

תוצאה: הימנעות מפעילות גופנית, פגיעה בביטחון העצמי ופגיעה בדימוי הגוף.

מתקיים מעגל שמזין את עצמו "אני חושש לזוז, אשב יותר", ההימנעות שהיא לא מודעת בחלקה ובחלקה מודעת, "קשה אז לא עושים".

כאשר נמנעים מפעילות גופנית, לא משפרים את שיווי המשקל, נמנעים יותר וחוזר חלילה.

את מעגל ההימנעות צריך לשבור על-ידי תגבור בפעילות גופנית העונה על צרכי הגוף.

אפשר לראות ילדים שהיו רזים עד כיתה א' ובבית הספר בבת אחת השמינו.

צריך לשאול מה קרה? איך שילד שהיה רזה פתאום השמין?

עד בית הספר הילד שיווי המשקל היה בגדר הנורמה של הגילו ומתחילת בית הספר מסיבה שאינה ברורה שיווי המשקל לא התפתח בהתאם לגיל ועל כן הילד התחיל להימנע מפעילות גופנית וכך השמין.

טל

"הבריכה של נאוה" מציעה פעילות חוגית שמאפשרת שיפור במדדים של הקשיים בשיווי המשקל, בביטחון העצמי ודימוי הגוף. החוג הוא שנתי ומתקיים פעם בשבוע.