קשב וריכוז- כללי

קשב וריכוז

הטיפול במים לילדיים המתקשים בריכוז, בויסות החושי, באירגון פנימי והחיצוני, יוצר מסגרת תומכת המאפשרת לפרוק מצד אחד תיסכולים ומצד שני לבנות מסוגלות והצלחה הנעדרת ממה שקורה בחיי היום-יום.

  • הגוף נעטף על-ידי המים דבר המספק רגיעה.
  • המים מגדירים את גבולות הגוף.
  • המים מגבילים את התנועה האימפולסיבית.
  • המים "דורשים" דרכי חשיבה חדשות יצרתיות.
  • המים מאפשרים הצלחות תוך כדי תהליכי התנסות שונים.
  • התמודדות עם המים מאפשרת בניית ביטחון עצמי.
  • בעצם ההתמודדות מול המים פוחתים התסכולים.

ברוב המקרים קשב וריכוז אינה בעיה אמתית אלה נובעת מהדרישה החברתית שילדים לא יפריעו למבוגרים, שישבו על הכיסא 45 דק' רצוף ויותר ויעשו מה שאומרים להם.

מכיוון שהתופעה הוגדרה כהפרעה נוירו-פסיכולוגית (שם כולל למגוון של הפרעות קליניות שהמשותף להן הן הפרעות קשב והתנהגות ברמות שונות. זהו שם כולל לקבוצה של הפרעות במערכת העצבים המרכזית). יש מקרים שרמת הבעיות היא קיצונית ואז ניתן טיפול תרופתי, ברוב המקרים ע"י הקנית אסטרטגיות למידה תאפשר ניהול חיים נורמטיביים והשתלבות רגועה.

  • ADHD – הפרעת הקשב עם היפראקטיביות לרוב מתגלה בילדות המוקדמת, מתאפיין בעיקר בבעיית קשב בהיפראקטיביות ואימפולסיביות.  ילדים ובמבוגרים.

דוגמא: ילדים מתקשים לשבת בכיתה בריכוז לטווח ארוך בנושא הנלמד. כל גירוי חיצוני אחר מסב את תשומת ליבם

  • ADD – הפרעת הקשב ללא היפראקטיביות, ילדים הסובלים בעיקר מחוסר ריכוז, משתעממים מהר ומתקשים להתמיד במשימות.
  •  קשב וריכוז "משולבת"- רב הילדים המאובחנים נכנסים לקטגוריה זו.